Leo hittade lusten att studera igen
Saknar du gymnasieexamen? Leo Fröderberg gick en studiemotiverande kurs på folkhögskola och hittade lusten till att plugga igen. Nu har han snart läst in gymnasiet och siktar på att bli idrottslärare.

När Leo Fröderberg blev arbetslös fick han rådet av Arbetsförmedlingen att börja plugga. Han tycker att fler utan gymnasieexamen ska testa på en studiemotiverande kurs på folkhögskola.
Inte tänkt plugga igen
Många som står längre från arbetsmarknaden saknar gymnasieexamen. Samtidigt är utbildning avgörande för att få ett jobb. 24-årige Leo Fröderberg blev inte godkänd i alla ämnen på gymnasiet. Under ett par år jobbade han som personlig assistent och på lager, och hade ingen tanke om att plugga igen. När han blev arbetslös blev dock rådet från Arbetsförmedlingen att läsa en studiemotiverande kurs på folkhögskola.
– Den första reaktionen var väl mer neeej, plugga? Jag hade ganska dåliga minnen från gymnasiet och hade inte några tankar om att plugga något mer.
Hitta självförtroende och motivation
Studiemotiverande kurs på folkhögskola är en tre månader lång kurs för arbetssökande som behöver hitta lusten att börja studera. Kursen innehåller bland annat träning i studieteknik, och har fokus på kärnämnena samhällskunskap, engelska, svenska och matematik. Målet är att hitta självförtroende och motivation, och skapa en plan för framtiden.
– Det var skönt att den bara var tre månader. Det hade varit tuffare att ta steget tillbaka till skolbänken om den varit längre.
Studiemotiverande kurs på folkhögskola
Skiljer sig från gymnasiet
Väl på plats på Birkagårdens folkhögskola upptäckte Leo att det var en bra möjlighet att testa på studielivet igen.
– Det var roliga lektioner och faktiskt kul att komma in i skolmiljö igen.
Leo fick mersmak och när kursen var klar beslöt han sig för att läsa Allmän kurs på samma folkhögskola och läsa in de gymnasieämnen han saknade behörighet i.
– Det är inte samma sak som på gymnasiet. Det är en trevlig och mer personlig miljö. Största skillnaden är det känns som att lärarna har mer tid för en. Här är vi deltagare och inte elever vilket gör att vi har mer att säga till om och studierna blir mer individanpassade.
Ingen anledning att sluta
Om ett par månader har Leo läst upp sina gymnasiebetyg och nu har han siktet inställt på att plugga till idrottslärare på högskolan.
– Det var svårt att ta första steget att börja plugga, men när jag väl var igång kände jag att det inte finns någon anledning att sluta.