Så hanterar vi dina personuppgifter
Vi på Arbetsförmedlingen vill att du ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Denna sida är till för att ge dig övergripande information om vad vi gör med dina personuppgifter. Här kan du bland annat läsa om vad en personuppgift är, på vilket sätt vi behandlar dem och vilka rättigheter du har.
Allmänt om personuppgifter
Personuppgifter är all information som på något vis kan kopplas till en person som är i livet. Det kan röra sig om namn och personnummer men även uppgifter som endast indirekt kan kopplas till en person såsom användarnamn, folkbokföringsadress och IP-nummer.
Vi behandlar personuppgifter för olika ändamål och i olika delar av vår verksamhet. Det behöver vi göra för att kunna fullgöra vårt uppdrag att förmedla arbeten men även för att efterleva vår roll som myndighet och arbetsgivare. Arbetsförmedlingen, såsom personuppgiftsansvarig, är ansvarig för att hantera dina personuppgifter på ett korrekt sätt och i enlighet med lagar och förordningar.
Personuppgifterna som behandlas hos oss hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen och lag med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning. Reglerna innebär ett förstärkt skydd för dig som privatperson när myndigheter och företag behandlar dina personuppgifter. Vår behandling av personuppgifter är även reglerat i en lag och förordning som bara gäller Arbetsförmedlingen. De brukar kallas för registerlagstiftning.
Dataskyddsförordningen (imy.se)
Lag med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (riksdagen.se)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (riksdagen.se)
När, hur och varför vi behandlar dina personuppgifter
För att vi ska få behandla personuppgifter så krävs det att det finns en så kallad rättslig grund. En rättslig grund finns till exempel när behandlingen sker inom vår myndighetsutövning eller när vi utför uppgifter av allmänt intresse. Vi behandlar majoriteten av personuppgifter under denna rättsliga grund. Men vi kan även behandla personuppgifter om det finns rättsliga krav eller avtal med den registrerade som kräver behandling av personuppgifter.
Vi behandlar bara personuppgifter för särskilda ändamål. Vi behandlar arbetsgivare, arbetssökande, leverantörer samt anställdas personuppgifter bland annat för att vi ska kunna handlägga ärenden, utvärdera vår verksamhet, bedriva tillsyn och på annat sätt utöva vår arbetsmarknadspolitiska verksamhet. Vi kan även behandla personuppgifter av samhällsnyttiga anledningar såsom arkivändamål av allmänt intresse, statistiska eller historiska forskningsändamål.
Nedan beskrivs hur vi behandlar dina personuppgifter i några vanliga situationer.
Var dina personuppgifter kommer ifrån och vilka vi delar dem med
De flesta uppgifter samlar vi in direkt från dig som registrerad. Detta sker till exempel vid inskrivningen eller aktivitetsrapportering. Ibland får vi uppgifter om dig från andra aktörer. Vi tar till exempel del av folkbokföringsuppgifter från Skatteverket och uppgifter om närvaro på inplanerade aktiviteter från våra kompletterande aktörer.
I vissa fall behöver vi dela dina personuppgifter med andra aktörer. Ibland så sker det för att vår verksamhet ska kunna bedrivas på bästa sätt. Men ibland så delar vi personuppgifter om uppgifterna behövs i mottagarens verksamhet. Detta gäller för vissa uppräknade aktörer, nämligen:
- Försäkringskassan
- Centrala studiestödsnämnden
- Arbetslöshetskassor
- Skatteverket
- Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen
- Kronofogdemyndigheten
- Socialnämnder
- Migrationsverket
- Våra kompletterande aktörer
Vi behöver även dela uppgifter med andra aktörer om vi är skyldiga att göra det enligt lag. Detta gäller främst mot andra myndigheter.
Eftersom vi är en myndighet så är vi också skyldiga att följa offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen innebär att Arbetsförmedlingen måste lämna ut uppgifter ur allmänna handlingar om någon begär att få se dem om uppgifterna är offentliga. Om uppgifterna omfattas av sekretess kommer Arbetsförmedlingen inte att lämna ut dem Sekretessen styrs av offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). I Arbetsförmedlingens verksamhet gäller bestämmelserna i 28 kapitlet, 11, 12 och 12a §§.
Så här länge sparas dina personuppgifter
De personuppgifter som vi behandlar ingår ofta i allmänna handlingar. Detta innebär att vi i många fall, enligt lag, måste bevara personuppgifter i viss utsatt tid. I huvudsak så ska arbetssökandes personuppgifter och handlingar som innehåller personuppgifter om arbetssökande tas bort ur våra datasystem senast tre år efter att ärendet avslutats. Härefter så separeras personuppgifterna och kan användas för framtagande av statistik i ytterligare tio år. Allmänna handlingar om arbetssökande ska sedan, enligt lag, arkiveras i syfte att användas för framtida forskning och görs då oåtkomliga för Arbetsförmedlingens handläggare.
Dina rättigheter
Dina rättigheter enligt detta kapitel rör bara behandling av personuppgifter. Vill ta del av en allmän handling så använder du istället nedanstående formulär. Är du inte nöjd med ett beslut du har fått från oss eller har du andra synpunkter kring vår handläggning eller verksamhet så kan du kontakta oss på länken nedan.
Formulär för att ta del av allmän handling
Begäran om registerutdrag
Du som är registrerad har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar och varför vi behandlar dessa. Denna information får du genom ett så kallat registerutdrag. Utdraget får du normalt inom en månad efter du frågar om det.
Rätt till rättelse och komplettering
Om du anser att vi registrerat felaktiga personuppgifter om dig kan du vända dig till oss för att få dessa uppgifter rättade. Det innebär också att du har rätt att komplettera med sådana personuppgifter som saknas och som är relevanta med hänsyn till ändamålet med personuppgiftsbehandlingen. Innehållet i färdiga allmänna handlingar kan som huvudregel inte ändras, men vi gör alltid en prövning i det individuella fallet.
Rätt till radering
Du som är registrerad har i vissa begränsade fall rätt att få dina personuppgifter borttagna ur våra register. Denna rättighet gäller endast i vissa enskilda fall när uppgifter till exempel behandlats olagligt eller när radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet. Innehållet i färdiga allmänna handlingar kan som huvudregel inte raderas, men vi gör alltid en prövning i det individuella fallet.
Rätt till begränsning av behandling
Du kan i vissa fall ha rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att dessa i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften. Rätten till begränsning gäller bland annat när du anser att uppgifterna är felaktiga och du har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds.
Rätt att göra invändningar
Om vi behandlar dina personuppgifter kan du i vissa fall invända mot behandlingen. Rätten att invända gäller, till exempel, när personuppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse som ett led i myndighetsutövning eller när profilering sker. Men, rätten att göra invändningar gäller inte vid behandling som är tillåten enligt våra registerförfattningar.
Rätt till dataportabilitet
Du som har lämnat dina personuppgifter har i vissa fall rätt att få ut och använda dessa personuppgifter på annat håll till exempel i en annan social medietjänst. Vi kan vara skyldig att underlätta en sådan överflyttning av personuppgifter när det är tekniskt möjligt. En förutsättning är att vi behandlar personuppgifterna med stöd av ett samtycke från dig eller för att uppfylla ett avtal som ingåtts med dig.
Begär radering, registerutdrag, rättelse eller information om personuppgifter
Om du har synpunkter eller klagomål kring vår behandling
Kontakta vårt dataskyddsombud
Om du har frågor eller synpunkter på vår personuppgiftsbehandling kan du kontakta vårt dataskyddsombud. Dataskyddsombudets roll är att kontrollera att dataskyddsförordningen följs genom att till exempel utföra kontroller och informationsinsatser.
E-postadress: dataskyddsombud@arbetsformedlingen.se
Telefon: 0771-60 00 00
Besöksadress: Elektrogatan 4, Solna
Postadress:
Arbetsförmedlingen
Dataskyddsombud
113 99 Stockholm
Kontakta Integritetsskyddsmyndigheten
Du kan även kontakta Integritetsskyddsmyndigheten för att lämna in ett klagomål, om du har synpunkter eller är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter.