Problem i datorhall orsakade it-avbrott
Arbetsförmedlingen drabbades fredagen den 7 mars av stora it-problem, varken den externa webbplatsen, inkommande telefoni eller interna system fungerade. Först under söndagen var problemen lösta.

Beklagar att fick så stor påverkan
Arbetsförmedlingens medarbetare hade på fredagen ingen möjlighet att ansluta till myndighetens kontorsnätverk och VPN. Inte heller arbetsformedlingen.se kunde nås. Dessutom gick det inte att kontakta Arbetsförmedlingen via telefon.
– Jag beklagar att arbetssökande och arbetsgivare inte kunnat använda Arbetsförmedlingens webbplats eller på annat sätt nå oss under så lång tid. Vi kommer självklart att genomföra åtgärder som minimerar risken att detta ska uppstå igen, så snart vi utrett färdigt hur detta kunde hända, säger Krister Dackland, it-direktör på Arbetsförmedlingen.
Överhettning i datorhall
Hela fredagen och större delen av helgen pågick ett intensivt arbete för att få igång it-systemen igen och myndighetens krisledningsgrupp var aktiverad. Först under söndagen var problemen lösta.
– Vi är nu tillbaka i normaldrift, men innan it-miljön är helt återställd kan det fortfarande bli vissa störningar eller avbrott i början av veckan. Vi gör förstås allt vi kan för att detta inte ska uppstå, säger Krister Dackland.
Den bakomliggande orsaken till problemen var att kylsystemet i en datorhall slutade fungera, vilket ledde till att centrala nätverkskomponenter överhettades och alla system slogs ut.
Information till arbetssökande och arbetsgivare
Myndigheten lade på fredagen ut information på arbetsformedlingen.se via en krisstartsida om att webbplatsen och inkommande telefoni inte fungerade. Där fanns även svar på en del frågor, till exempel att den som hade ett bokat möte under fredagen som inte kunnat genomföras på grund av driftstörningen kommer att få en ny mötestid. Även i myndighetens sociala medier besvarades frågor.
– Arbetssökande som exempelvis inte kunnat skriva in sig eller ha sina inplanerade möten kommer inte påverkas negativt av detta, exempelvis bli utan ersättning, eftersom felet låg hos oss. Vi har därför gått ut med information på krisstartsidan och nu vår ordinarie webbplats om vad som gäller - vad vi gör den och vad den arbetssökande behöver göra, säger Stefan Popovic, avdelningschef på Arbetsförmedlingen.
Arbetsförmedlingen.se igång igen – information för dig som påverkats