Varseluppföljning

Denna PM följer upp vad som hände med de varsel om uppsägning som rapporterades inom Arbetsförmedlingen mellan september 2023 och maj 2024.

Dels beskrivs antalet berörda av varsel totalt, per bransch och regionalt, dels beskrivs verkställningsgraden dvs. hur många av de som varslades som senare blev uppsagda och arbetslösa under uppföljningsperioden (6 månader efter att varslet inkom till Arbetsförmedlingen).

Liknande uppföljningar har gjorts tidigare för andra perioder, exempelvis för varsel under covid-pandemin och i samband med finanskrisen.1
De slutsatser som kan dras av uppföljningen är:

  • Varselnivån har varit förhöjd under perioden, men mindre dramatisk än vid exempelvis finanskrisen och pandemin.
  • Ungefär sex av tio varslade blev uppsagda, verkställningsgraden liknar tidigare mönster.
  • En fjärdedel av de som varslades var inskrivna som arbetslösa på Arbetsförmedlingen inom sex månader efter lagt varsel.
  • Utfallet varierar mellan branscher och till följd av det även mellan kvinnor och män.
  • Arbetslöshet till följd av varsel är en mindre del av alla som blir arbetslösa.
  • De flesta som blir arbetslösa till följd av varsel har en stark konkurrensförmåga på arbetsmarknaden.