3 april 13:00
Nästa webbinarium:
Visa fler

Så lyckas du på intervjun – rekryterarens bästa tips!

Vill du veta hur du gör ett riktigt bra intryck på nästa intervju? I det här avsnittet av Jobbpodden får du rekryterarens bästa tips för att lyckas. Lär dig hur du förbereder dig och hur du använder STAR-metoden för att ge tydliga svar. Vi pratar också om varför företagskulturen är viktig och hur du visar att du passar in. Missa inte chansen att ta dig ett steg närmare drömjobbet!

P-G Nordström:
Man får ingen andra chans att göra ett första intryck.

Linda Lagerstrand:
Nej, men så är det ju. Absolut. Jag tycker att, om det är några saker som man kan göra rätt från början – gör det.

[musik]

P-G:
Välkomna till Jobbpodden med mig, P-G Nordström…

Michaela Briland:
…och med mig, Michaela Briland.

P-G:
Idag ska vi prata om förberedelser inför en intervju och om en stund ska vi prata med en rekryteringsspecialist här på Arbetsförmedlingen som ska avslöja vilka förberedelser som verkligen kan göra skillnad.

Michaela:
Och jag ska dessutom dela med mig av en enkel metod för att få bra och genomtänkta svar. Missa inte det.

P-G:
Men först har jag en fråga till dig. Har du på någon intervju någon gång fått en konstig fråga?

Michaela:
Jag har inte själv fått en konstig fråga. Däremot har jag vänner som har fått ganska konstiga frågor.

P-G:
Vad var det för fråga?

Michaela:
Om du var en frukt, vilken frukt skulle du vara då? Eller, om du var en färgpenna, vilken färg skulle du vara? Eller, vilket djur skulle du vara?

P-G:
Ja, jag har inte svar på alla de där frågorna just nu. Jag får tänka lite grann på dem till slutet på podden kanske. Men jag har en spaning: Jag tror att arbetsgivarna ställer de där frågorna för att de i högre utsträckning är måna om att hitta personal som passar in i kulturen och som delar arbetsgivarens värderingar. Det här är ett sätt att komma in på att prata personlighet och att du vet vem du är. Men varför är det här så viktigt?

Michaela:
Det är ju så att en stark företagskultur på en arbetsplats faktiskt är en framgångsfaktor. De har också ett lyckat värderingsarbete. Därför är det viktigt att man delar värderingar och företagskultur med de olika arbetsgivarna.

P-G:
Okej, men då låter det som att det innebär att det är viktigt att man har bra koll på företagets värdegrund inför en intervju.

Michaela:
Exakt, det stämmer. Och med all säkerhet så kommer du att få frågor på intervjun om hur du tänker och agerar i olika situationer.

P-G:
Kan du ge ett exempel? Vad skulle det kunna vara för en fråga?

Michaela:
En vanlig fråga är: ”Berätta om en gång när du behövde lösa en situation på jobbet och samarbetade med andra personer för att lösa det här problemet. Vad gjorde du och vad blev resultatet?”

P-G:
Strax ska du få avslöja en metod som gör att det blir enklare att svara på den här typen av frågor. Men först ska vi träffa en rekryteringsspecialist här på Arbetsförmedlingen.

speaker:
Jobbpodden bjuder in.

P-G:
Välkommen till Jobbpodden, Linda Lagerstrand.

Linda Lagerstrand:
Tack snälla.

P-G:
Du jobbar här på Arbetsförmedlingen som rekryteringsspecialist.

Linda:
Ja.

P-G:
Nu har vi massor med intressanta frågor till dig.

Linda:
Det är strålande. Kör bara.

P-G:
Det här med jobbintervju… Det finns ju många olika typer av jobbintervju. Kan man förbereda sig på ett sätt för alla typer av jobbintervjuer?

Linda:
Ja, det skulle jag absolut säga. Var påläst, framför allt om företaget du kommer till. Att du vet vad de gör. Försök att lusläsa deras hemsida. Alla företag har ju en hemsida.

Michaela:
Kan man förbereda sig på något sätt för att göra ett bra intryck direkt på intervjun?

Linda:
Absolut. Att komma i tid är ju någonting som är jätteviktigt. Att planera sin restid med marginal. Att man är där en kvart innan och verkligen är på plats ger ju verkligen intrycket av att man verkligen vill ha det här jobbet. Jag vill verkligen visa den här chefen att jag har ansträngt mig ordentligt.

P-G:
För man får ingen andra chans att göra ett första intryck.

Linda:
Nej, men så är det ju. Absolut. Så jag tycker att, om det är några saker som man verkligen kan göra rätt från början – gör det.

P-G:
Är det viktigt att förbereda egna frågor? Man får ofta frågan: ”Har du några frågor till oss?” Vad ska man tänka på att ställa för frågor?

Linda:
Jag tycker att det är väldigt bra att ha frågor förberedda innan. För jag har intervjuat väldigt många människor och om man inte har förberett innan och väl kommer till slutet, så är man oftast väldigt trött. Man har fått svara på frågor om sig själv, och sen kanske chefen frågar: ”Har du några frågor till oss?” Då är man helt tom, vilket är helt rimligt. Så därför kan det vara bra att förbereda. Ha ett anteckningsblock med dig. Det visar också bara på att du är engagerad. Ställ frågor. Chefer som anställer tycker om att svara på frågor om företaget, om arbetet… Så, här kan du bara vinna på att ha några frågor förberedda. Det kan vara till exempel: ”Hur jobbar teamen?”, ”Är det några utmaningar ni ser framöver som kan vara intressant att veta om?”, ”Hur tänker ni kring kompetensutveckling och sådana saker?”. Det kan vara rätt generella frågor som chefer ofta tycker om att svara på.

P-G:
En sån fråga som jag tycker är svår är när man ska berätta om en situation. Den tycker jag är svår att komma på så där på en gång.

Linda:
Ja, det är någonting som är jättebra att förbereda innan, för det är väldigt vanligt att man får sådana frågor nu. Det är samma där med att rekryteringsbranschen går åt ett visst håll. Det blir mer och mer vanligt med att man vill ha en situation som man har varit med om tidigare. Och det är också för att om jag frågar ”Är du stresstålig?” eller ”Kan du hantera stressade situationer?”, kan man säga ja eller nej. Det kan alla säga. Alla kan säga ja. Men om jag säger ”Kan du berätta om en situation där du hade hög arbetsbelastning? Hur agerade du och vad hände?”, och du verkligen kan beskriva en sådan situation från ditt arbetsliv, då bekräftar du att du har den här egenskapen. Det är det man är ute efter. Att klura ut om du har de här egenskaperna som vi tycker är viktiga för den här tjänsten.

P-G:
Så nyckeln är att förbereda sig på en situation, ett beteende och vilket resultat det fick.

Linda:
Ja, exakt. Ett annat exempel på en ofta förekommande fråga är: ”Har du varit med om en konflikt? Och hur hanterade du det?” Det som kan misstolkas här är att man vill ha ett svar, att man aldrig har varit i en konflikt. Och det är inte det vi är ute efter. Vi är ute efter att veta hur du hanterade situationen och vad som hände. Hur du själv reflekterade kring ditt eget beteende i en konflikt, till exempel. Det är de egenskaperna man vill åt om man inte är van vid de här frågorna, och får en sådan fråga på en intervju när man redan är stressad, kan det bli låsningar och att man känner att man inte kommer på någonting. Så, att förbereda de här lite klurigare situationerna kan vara bra.

Michaela:
Hur tycker du att man ska förbereda sig för att visa på intervjun att man passar in i företagets värderingar eller i deras kultur?

Linda:
Då skulle jag gå tillbaka till förarbetet, att man läser in sig på företaget. Det blir mer och mer vanligt att företagen har de här värdeorden och en viss företagskultur som man strävar efter. Det brukar oftast stå på företagets hemsidor. Det man ska fundera på först är: Är det här ett företag vars värderingar jag står för? För det finns väldigt många olika företag som har olika värdeord. Det speglar säkert deras sätt att se på anställda och hur man jobbar. Ett företag kanske är väldigt säljande och värderar hög prestation i olika säljyrken. Om man själv inte riktigt är där i livet eller känner att man passar in i en sådan kultur – sök inte jobbet där, utan hitta ett företag vars ledord du känner att du kan stå jag för. Det kan ju också vara en bra fråga att ställa: ”Hur jobbar ni med de här värdeorden och värdegrunden i det dagliga arbetet?”

P-G:
Många, inklusive mig själv, känner nog att intervjun egentligen är en enda stor fallgrop. Men det finns några fallgropar. Vilka är de största fallgroparna och hur kan man undvika dem?

Linda:
Jag skulle först säga att alla som intervjuar förstår att det är en stressig situation, så det filtrerar man bort. Men fallgropar? Ja, om man inte kommer på svar på någonting, är det svårt för dig att få fram vem du är, och då kan det bli svårt att bedöma. Andra saker är att kanske prata illa om tidigare arbetsgivare. Det brukar inte uppskattas på en arbetsintervju.

P-G:
Så man kan summera med att vara väl förberedd och komma i tid kan vara tillräckligt för att göra ett starkt första intryck?

Linda:
Ja.

Michaela:
Yes. Har du några sista medskick?

Linda:
Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att det är personer som anställer personer. Om du får ett nej, kan det vara så att det bara är bra. För du skulle kanske inte passa in i det företaget. Man kan säga på en intervju att man är jättenervös. Bara genom att säga det så har man också spräckt en liten bubbla. Och då kommer man säga: ”Men det förstår vi, såklart. Det här är en situation.” Men det man också kan tänka på är att det är också arbetsgivaren som ska sälja in tjänsten för dig. Så, det är inte bara att de ska bedöma dig, utan du bedömer ju också dem och ser om du vill arbeta på den här arbetsplatsen. Då kan man också få tillbaka lite av känslan av att man själv gör ett val, inte bara arbetsgivaren.

P-G:
Jag brukar faktiskt gå in i intervjun med den inställningen: det är inte jag som ska övertyga dem – utan att de vet om det, är det de som ska övertyga mig om att jag vill jobba här. Det betyder jättemycket för självförtroendet när man sitter där.

Linda:
Absolut.

P-G:
Ni vet inte om att det är jag som testar er egentligen. Tack, Linda för att du kom hit.

Linda:
Tack själv.

P-G:
I slutet, nu när vi pratade med Linda, kom jag faktiskt att tänka på någonting som min pappa sa till mig. Det var inför en löneförhandling. Om man ser det här med en jobbintervju lite grann som en förhandling, så sa han till mig så här: Den som kommer bäst förberedd till en förhandling har störst chans att vinna. Och jag tänker att det gäller lite grann samma sak i en intervju. Om man kommer väl förberedd, har man väldigt stor chans att lyckas.

Michaela:
Ja, verkligen. Det gör väldigt stor skillnad.

P-G:
Vad tar du med dig från vad Linda sa?

Michaela:
Jag tänker på vikten av att vara påläst för att göra ett bra intryck och att också komma i tid. Det gör väldigt stor skillnad. Det gäller också att man är påläst om företagets värderingar och själva tjänsten man har sökt.

P-G:
Vi pratade i början av podden om att du har en bra metod som kan hjälpa oss att ge svar på frågor utifrån en specifik situation.

Michaela:
Precis.

P-G:
Vill du berätta mer om den?

Michaela:
Absolut, det kan jag göra. Det kallas för Star-metoden. Det är en teknik som gör det lättare att få fram tydliga och konkreta exempel på det man vill förmedla.

P-G:
Vad står Star för?

Michaela:
Star står för:

  • situation som är situation,
  • task som är uppgift,
  • action som är handling
  • och result som är resultat.

P-G:
Okej, så hur kan det då låta? Om man tar ett exempel: ”Berätta om en gång då du behövde lösa en oväntad situation på jobbet och samarbeta med andra för att lösa problemet. Vad gjorde du och vad blev resultatet?”

Michaela:
Om vi skulle göra det här utifrån Star-metoden, så skulle man kunna säga: ”Vi fick en stor oväntad leverans av glass mitt under högsäsongen. Det var en väldigt lång kö ut på gatan.”

P-G:
Okej, så det var situationen.

Michaela:
Precis. Mitt mål var att alla måste hjälpa till och samarbeta för att få in den här leveransen så snabbt som möjligt, och samtidigt kunna beta av kön som var på plats.

P-G:
Det var uppgiften.

Michaela:
Jag tog initiativet och delade snabbt upp teamet i två grupper. En hanterar den nya leveransen och en grupp fortsätter med sina vanliga arbetsuppgifter.

P-G:
Och då var det handlingen.

Michaela:
Exakt. Och sen, resultatet av det här. Ja, det blev att vi fixade det här. Kunderna blev nöjda och vi fick beröm för vår flexibilitet och samarbetsförmåga.

P-G:
Det låter ju inte så svårt när man väl tar det här steg för steg, men i de där fyra korta meningarna, har man fått in situation, uppgift, handling och resultat. Och då förstår man också att det är ganska bra att förbereda sig på en sån här fråga. För, att komma på det här mitt under en intervju, kan vara lite jobbigt.

Michaela:
Exakt. Man behöver göra det här förarbetet inför intervjuerna, så man är förberedd. Det är ju verkligen a och o inför intervjun.

P-G:
Perfekt. Vad säger du om att vi gör en sammanfattning?

Michaela:
Låter lysande.

P-G:
I dag har vi pratat om vikten av förberedelser inför en jobbintervju, och vi diskuterade hur man förbereder sig för att passa in i företagets kultur.

Michaela:
Och också vanliga frågor att öva på och hur du kan göra ett bra första intryck. För det gör den stora skillnaden när man söker jobb.

P-G:
Just det. Och förbered relevanta exempel med hjälp av Star-metoden som vi gick igenom och läs på om företagets värderingar och om tjänsten.

Michaela:
Och kom ihåg, intervjun är inte bara en utfrågning, det är också din möjlighet att lära känna arbetsgivaren och se om det här är rätt arbetsplats för just dig.

P-G:
Då säger jag tack för att ni har lyssnat på Jobbpodden. Följ oss för fler tips. Vi finns där poddar finns. Och lycka till på din nästa intervju.

Michaela:
Vi hörs.

[musik]

speaker:
Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens jobbpodd. Har du tankar, frågor eller funderingar? Hör gärna av dig till oss på podcast@arbetsformedlingen.se. Det här avsnittet producerades vintern 2024.

[musik]

Relaterad information

Jobbintervjun